V letošním extrémně horkém létě vyjíždějí řidiči vozidel s právem přednostní jízdy mnohem častěji než v jiném období roku. Jsou to především vozidla záchranné služby a hasičů. Povinnost umožnit těmto vozidlům bezpečný a plynulý průjezd je obecně známá. Zákon o silničním provozu ji stanoví v § 41 odst. 7:
(7) Řidiči ostatních vozidel musí vozidlům s právem přednostní jízdy a vozidlům jimi doprovázeným umožnit bezpečný a plynulý průjezd, a jestliže je to nutné, i zastavit vozidla na takovém místě, aby jim nepřekážela. Do skupiny tvořené vozidly s právem přednostní jízdy a vozidly jimi doprovázenými se řidiči ostatních vozidel nesmějí zařazovat.
Novela zákona o silničním provozu zákonem č. 411/2005 Sb., s účinností od 1. 7. 2006, zavedla do § 41 nový odstavec 8:
8) Pokud hustota provozu na dálnici a rychlostní silnici o dvou jízdních pruzích v jednom směru jízdy vyvolá vznik kolony stojících vozidel, jsou řidiči souběžně jedoucích vozidel povinni před zastavením vozidla vytvořit mezi sebou jeden průjezdný jízdní pruh široký nejméně
Vytvořit průjezdný jízdní pruh je nezbytné i po zastavení vozidla v koloně vozidel, je-li to v zájmu bezpečného a plynulého průjezdu vozidel s právem přednostní jízdy a vozidel jimi doprovázených, a to na všech pozemních komunikacích (BUŠTA, P., KNĚŽÍNEK, J., SEIDL, A.: Praha 2013, s. 72).
Obrázek převzat z:
http://www.pozary.cz/clanek/50673-prujezdny-pruh-pro-vozidla-izs-na-silnicich-o-dvou-a-vice-pruzich/
Na téma vytváření průjezdného pruhu:
http://auto.idnes.cz/jak-pustit-sanitku-hasice-09f-/automoto.aspx?c=A120713_124555_automoto_fdv
Nechceme, nebo nevíme jak?
Průjezdný pruh by se tedy měl vytvářet už při vzniku kolony a ne až v momentě, kdy řidiči uslyší sirény. V praxi se ale záchranáři setkávají s úplně jiným obrázkem. "Lidé zřejmě vědí, že nám mají udělat volný průjezd, ale velká část z nich toto pravidlo ignoruje nebo neví, jak tento průjezdný pruh vytvořit," říká Vladimíra Kereková z Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje. "Praxe řazení do pruhů je na dálnici D1, kde je provoz asi největší, z našeho pohledu téměř nulová."
Podobnou zkušenost zažívají i řidiči záchranné služby Plzeňského kraje. Jejich mluvčí sice přiznává, že sanitní vozy mají díky své velikosti větší šanci na rychlejší průjezd než hasiči, ale zkušenost s chováním řidičů je téměř totožná.
Kvůli převrácenému kamionu stála berounská dálnice D5, na místo na projetí záchranářů řidiči zapomněli.
"Stejně jako jiné složky záchranného systému se i my potýkáme s naprostou neukázněností převážně tuzemských řidičů," říká Michal Šebek ze Zdravotnické záchranné služby Plzeňského kraje. "To se nejčastěji projevuje tím, že naše vozidla zdržují, mnohdy nesmyslně zatarasí průjezd či neumožní průjezd navzdory tomu, že naše vozidla využívají v daný okamžik výstražná zařízení a sirény. Bohužel toto je trend, který trvá již delší dobu."